اللارواية للنشر الإلكتروني اللارواية للنشر الإلكتروني

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

يوميات اللارواية الرمضانية للكاتبة أسماء عبد الهادي

مولود جديد للكاتبة " أسماء عبد الهادي" يصدر عن كيان اللا رواية للنشر الإلكتروني وبدعمكم قد يتحول الحلم لحقيقة وتصبح ورقى 

إسم العمل : يوميات اللارواية الرمضانية

المؤلفة: أسماء عبد الهادي

 دار النشر : اللارواية للنشر الالكتروني

سنة النشر : 2023

التصنيف : حلقة خاصة

تصميم الغلاف : ميري عماد




قصة رمضان
اتجمعت عصابه البنات قصدي شله الانس 😁 في البيت الخاص بالعيلة وخاصة في اوضة نور
وقالت
-وبعدين يا بنات الوقت بيمر مننا ولسه معملناش اي حاجة من اللي خططنا ليه
دانا
-نعمل ايه الشباب مشغولة في الشركة ومحدش فاضي
نور
-اذا نتصرف احنا من نفسنا وننفذ خطة أ او ب
فتحت جودي بوءها:
-هار ابيض وب كمان
نور بمكر: اي نعم
جودى:
-لا لا يا نور انا خايفة انتوا اخواتكم من زي اخويا
ضحكت دانا:
وربنا كلهم ايدهم طارشة زي بعض
نور:
-بالظبط كدا علشان كدا انطلقوا يا بنات ولا تبالوا يلا المهم تحطوا الهدف جوا عنيكم لاننا مفلسين ومكحرتين خالص فميش قدامنا حل الا دا
جودي بخوف:
-ربنا يستر
نور مدت أيدها وحطوها في ايدين بعض
-على خيرة الله
___
وتاني يوم الصبح
دخلت نور اوضة اخوها علشان تنفذ الخطة
-كيمو كيمو
كريم بنوم
- عايزه ايه يا بنتي
-قوم بقى يا كريم كل ده نوم
-لخصي يا زفتة وقولي عايزه ايه على الصبح
- حيث كده بقى ندخل في الموضوع على طول
- اه يا ريت هاتي من الاخر
نور :

-حيث كده بقى يا كيمو انا كنت محتاجه فلوس
- ايوه ما انا عارف كنت عارف ان الموضوع وراه فلوس ما انتي مش بتعرفيني غير في الفلوس وبس
- عيب عليك يا كيمو بعرفك في الفلوس والمصايب ولا انت نسيت
-اه صح انت هتقولي لي
-ها هتجيب لي فلوس بالزوق ولا تحب اطلعهم عليك
-طالما في كلا الحالتين هتاخديهم في النهايه يبقى اوفر وجع القلب على نفسي افتحي عندك درج المكتب بتاعي وخذي اللي انت عايزاه بس ما تأفوريش ها وربنا الوكي هيكسحني بسببك
- ميرسي يا كيمو يا حبيبي ربنا يخليك للشعب يا رب يلا سلام بقى اروح انصب على اخوك قصدي يعني ااا ..سلام يا كيمو
هز كريم راسه بأن مفيش فايدة في اخته عمرها ما هتتغير ورجع كمل نوم تاني
بصت نور للفلوس اللي فى ايدها وقالت
-حلو اوي كدا ندخل على الوحش الكبير ودا ان شاء الله امره هين طالما قدرت ع كيمو ..بس يا ترى صاحي ولا نايم لسه
ولما خبطت ومسمعتش حد رد عليها عرفت انه لسه نايم
فدخلت بلا تردد وقربت من سريره
-ليلو ليلو اصحى صحصح فوق.. اصحى معايا وروق
ابتسم لؤي وقال بابتسامة هادية
-صباح الخير ياللي مجنانا خير يا قلبي ع الصبح
-صباح الخير يا احلى ليلو ع الصبح
-ليلو بردو ماشي هعديها بس زي ما اتفقنا الاسم دا بيني وبينك بس بلاش تنزلي هيبتي بين الناس
ضحكت نور
-حاضر حاضر المهم
-ايوا ندخل ف المهم عايزة كام من الاخر
-ايه دا انت عرفت منين اني عايزاك تشخلل جيبك كدا
-ليه هو انا تايه عنك
-اممم حيث كدا بقا بلاش نضيع وقت واطلع بالمفيد يا ليلو
-يا بنتي انتي ليه محسساني انك جاية تقلبيني
-فشر ليلو حبيبي لا انما ممكن اقلب كيمو عادي يعني
ضحك لؤى
-ماشي يا لمضة مفيش فايدة فيكي عايزة كام
-كلك مفهومية بقا يا ليلو بس شخلل ايدك شوية ها
-ممم الف كويس
-ممم يعني مش بطال بالنسبة اني لسه هقلب ماما وبابا
-كمان انتي ناوية على ايه يا بنت انتي
-كل خير وربنا وهتشوف
-يا خوفي منك
-عيب عليك يا هندسة
-وربنا شكلك صبي تباع فى موقف
-ههه مقبولة منك يا ليلو يلا سلام بقا
__
ع الجانب التاني
قررت دانا انها تروح اوضة اخوها مازن فلقته خارج من اوضته بعد ما لبس وجهز واستعد انه يروح ع شغله فقالت
-مازن صباح الخير
-صباح النور يا ديدو ها عاملة ايه
-انا كويسة الحمد لله بس ااا
-بس ايه شكلك عايز يقول حاجة خير
-بصراحة بقا يا ميزو انا محتاجة فلوس
-ودا من ايه ان شاء الله
-يعني ايه
-يعني انتي اظن اخدتي مصروفك الشهر دا ليه عايز فلوس تاني
-محتاجاها يا ميزو ضروري
-ليه يا بنتي لحقتي خلصتي مصروف الشهر لا مش ممكن انا كدا هزعل منك وانتي عارفة زعلي
-لالا ربنا ما يجيب زعل كل الحكاية اني محتاجاهم ضروري يا مازن من فضلك من فضلك
-هعطيهم ليكي بس بشرط تقوليلي عايزاهم ليه
- ما هو مش هينفع ابدا ابدا اني اقولك بأي حال من الأحوال بتاتا ابدا
-باس باس ايه كل دا
-هتعطيني الفلوس ؟
-عايزة كام اخلصي
-الف جنيه بس
-نعم ياختي
-ايه يا ميزو دا انت ابو الكرم
-هما ٢٠٠ جنيه بس اللي هعطيهم ليكي
-يعملوا ايه دول مش هيكفوا حاجة
-دا اللي عندي
-طب هات كمان زيهم علشان خاطري علشان خاطري
-مش هخلص من زنك ماشي يا ستي اتفضلي
باسته
-شكرا يا احلى اخ ف الدنيا وتمت المهمة بنجاح
-مهمة ايه يا ديدو خدي هنا
قالت وهي بتجري ع اوضتها
-لالا متاخدش ف بالك يلا سلام
__
نيجي بقا لجودي اللي كانت بتقدم رجل وتأخر التانية وخايفة تدخل لأخوها لانه الأكتر عصبية وحدة من بقية شباب العيلة
-ياربي انا خايفة بس هدخل وامري لله
خبطت الباب
مراد اللي كان واقف قدام المرايا بيلبش جاكيته
-ايوا مين
-دي انا يا أبيه مراد جودي
-ادخلي يا جودي تعالي
-صباح الخير يا ابيه
-صباح النور يا جميلة عاملة ايه
-الحمد لله بخير طول ما حضرتك بخير
-خير يعني مش بعادتك تصحي بدري يوم الاجازة
-اه فعلا بس اصل رايحين مشوار كدا انا وبالبنات
-قولتيلي بقا مشوار ايه دا
-مشوار كدا يا ابيه
-يعني سر حربي ما تقولي يا بنتي رايحين فين
-سيبك انت يا ابيه من دا دلوقتي واعطيني مما اعطاك الله
-نعم!! انتي هتشحتي
-اينعم ومن فضلك اعطيني الفلوس
دا امر بقا
-لا لا العفو دا رجاء
-وان قلت لا
-يبقى كدا هتشمت نور فيا لاني هكون انا الوحيدة اللي مقدرتش اخد فلوس من اخويا
-اه هيا فيها نور قولتيلي يبقى بتحضر لمصيبة جديدة مش كدا
-لالا مش مصيبة .. ممم يعني هي حاجة زي كدا
ضحك مراد
-تيجي ازاي دي
-ها يلا بقا يا ابيه دا انا جودي اختك حبيبتك
-ماشي هعطيكي الفلوس بس لو عرفت انكم صرفتوها في اي كلام هيكون عقابي معاكم انتم الثلاثة عسير اوي
بلعت ريقها بخوف
-ها لا لا مش اي كلام والله وهتشوف يا ابيه
-ماشي اتفضلي الفلوس اهي
بصت للفلوس بفرحة
-شكرا جدا يا ابيه متحرمش منك
ابتسم لها وكمل لبسه .. وحط البرفيوم الخاص بيه وخرج
فقابل لؤى بيخرج من اوضته
-صباح الخير يا لؤي
-صباح الخير يا مراد ايه اتقلبت انت كمان ولا لسه
-ايه دا حتى انت هو ايه اللي بيحصل
انضم ليهم مازن
-دا شكل الموضوع كبير
لؤي
-وانت كمان دانا اخدت منك فلوس... لا البنات شكلها بتحضر لمصيبة
مازن:ربنا يستر
مراد:انا حذرت جودي مش هسمح بشغل مجانين
جه كريم وقال
-طالما فيها نور يبقى انما حلت تحل المصائب
ضحكوا الشباب
مراد بلهجة امرة
-طيب يلا يا شباب ورانا شغل مفيش وقت للهزار دا دلوقتي
وبعد ما الشباب راحوا ع شغلهم
واللي كانت نور بتابعهم من بلكونة اوضتها
بعتت للبنات ع جروب الدردشة الخاص بيهم
- يلا يا بنات الطريق سالك دلوقتي الكل يلبس ويجهز يلا مفيش وقت
دانا
- وماما وبابا يا نور
-لا سيبهم عليا البسي انتي بس
وبالفعل البنات لبست واستعدت
وراحوا اشتروا كل حاجة
وفي البيت طلعوا كل حاجة اشتروها وحطوها ع سرير نور
نور مسكت حبال النور وزينة رمضان بفرحة
- الله اخيرا رمضان باقي عليه كم يوم بس ... انا فرحانة اوي
دانا
-فرحة قدوم رمضان لا تعوض بثمن والله ربنا يهله علينا باليمن والخير والبركات يارب
جودي
-اللهم آمين يارب... ها يا بنات هنعلق الزينة امتا وازاي
نور بمكر
- لا مهمة تعليق الزينة دي ع الشباب زي كل سنة اما امتا بقا دي بعد ما نقدم ليهم هدية كل سنة واللي المرة دي غير.. دا احنا صرفنا كل اللي معانا علشان نجيبها
جودي
- يا خوفي يا نور من رد فعلهم ع الهدية
نور
-بس يا بنت انتي بطلي خوف بقا وخلي قلبك قلبك اسد
جودي
-لا يا اختي انا قلبي قلب قطة رهيفة
دانا
-اه ما انتي مش اخواتك زي مراد اخوها التفاهم معاه بالايد علطول
حطت جودي ايديها على قفاها
_ اه والله انا قفايا اشتكى

ضحكت البنات
ونور قالت
_ ههه انتي ليه محسساني ان اخواتي نسمة دا كيمو عليه قرصة بتخليني انط من مكاني
ضحكت دانا
_بصراحة يا نور ليه حق يعمل اكتر من كدا انتي يا بنتي بتجننيه وبتخرجيه عن شعوره😂

نور بمسكنة
_انا دا انا طيوبة خالص ومش بعمل اي مصايب خالص مالص

جودي
_ ههه اه فعلا خالص لدرجة انك مش مدبسانا معاكي في مصايبك

نور
_ وانا مالي يا ختي انتي اللي اخوكي مراد قفوش

دانا
_المهم يا بنات هنقدم ليهم الهدية ازاي وازاي هنجمعهم مع بعض في مكان

نور
_سيبي المهمة دي عليا .. هاخد عربية بابا ع السريع واروح الشركة واسلمها في الاستقبال واقولهم يسلموا البوكس دا فوق للإدارة من غير ما يقولوا مين صاحبه وان صاحب البوكس اشترط ان كلهم يكونوا متجمعين وهما بيستلموا الهدية وبيفتحوها وبس كدا والف الف مبروك وكل سنة وهما طيبين

وبعدها ضحكت
_مش متخيلة رد فعلهم ابدا اكيد هيكون مسخرة

دانا
_طب يلا يادوب تلحقيهم قبل ما يجيوا على هنا

نور
_اه اوام رايحة اهو سلام يا بنات
جودي
_عمو هيوافق تاخدي عربيته؟

نور_ يا بنتي عيب عليكي انا اصلا معايا مفاتيح عربيات ماما وبابا

دانا
_دي نور يا جودي معاها متشيليش هم ابدا
ضحكت جودي _عل. رايك فعلا ملهاش حل
__
في الشركة
كريم كان قاعد مع مازن
_تفتكر يا مازن البنات عايزة الفلوس ليه بما اننا كلنا كدا اتقشطنا من البنات

مازن وهو بيقلب في الورق قدامه
_اكيد طبعا علشان يجيبوا زينة رمضان زي كل سنة .. كل سنة وانت طيب رمضان ع الابواب

_لا لا مش معقول كل الفلوس دي علشان زينة رمضان مش معقول

_انت تايه عن البنات يا كريم اكيد بقا هيجيبوا كمان اسدالات للصلاة والحاجات اللي زي دي بردو دول وكأنهم ليفتكروا بس في الوقت دا انهم معندهمش حاجة خالص وعايزين ينزلوا يشتروا كل حاجة

كريم
_معاك حق وياسلام بقا لو شافوا فانوس او عروسة بوجي وطمطم

مازن
_اه يا ابني موال طويل ملوش اول من اخر

كريم
_طب تفتكر هيجيبوا ايه هدية السنة دي لينا
_ممم مش عارف ومش عايز اعرف

ضحك كريم
_ليك حق والله... فاكر رمضان اللي فات جابوا لينا كل واحد ايه .. شربات فردة لون وفردة لون .. بقا احنا ع اخر الزمن نلبس شربات فردة وفردة

مازن
_طب الشربات مبلوعة أهي مدارية ومش بتبان اوي .. انما لؤي ومراد يعملوا ايه اللي طلع نصيبهم كرفات ع شغل ميكي ماوس

ضحك كريم
_ههه لو كانوا لبسوها كان زمان شكلهم مسخرة.. البنات ملهاش حل مصايب متنقلة

مازن
_بس تعرف رغم كل دا عاملين جو للبيت حلو اوي من غيرهم كان الفيلا كئيبة وملهاش حس البنات فاكهة البيت فعلا والله

كريم
_لا مش معاك أبدا فاكهة ايه قول قنابل ذرية متنقلة

هنا دخل لؤى ووراه مراد
مراد
_مساء الخير يا شباب ايه اخبار الشغل شكلكم كنتوا بتلعبوا مش بتشتغلوا

كريم
_كنا بنأخد فاصل ونواصل يا مراد احنا مش مكنة شغل
مازن للؤى
_ايه اللي في ايدك دا

حط لؤى البوكس ع المكتب
_مش عارف البوكس دا جاي لينا احنا الاربعة ومش عارفين من مين

كريم
_اكيد دا بوكس رمضان من حد من العملا اللي بنتعامل معاهم كهدية يعني اكيد هنعرف لما نفتحه البوكس باين عليه قيم اوي

مازن
_صحيح البوكس الظاهر كدا بمبلغ وقدره وما خفي كان اعظم

مراد
_خلينا نفتح نشوف ولو اني مش متفائل بالبوكس دا وحاسس كدا بشعور غريب تاجهه

كريم
_لا مراد بقولك ايه مش وقته عقد من فضلك .. دا اول مرة يجيلنا بوكس رمضان يا عم احنا اللي متعودين نكع بوكسات وهدايا لاخواتنا البنات .. افتح يا لؤي افتح

وبالفعل التف الكل حوالين البوكس وفتحه لوى فلقى ورقة مكتوب فيها _بمجرد سماع الصوت دا يبقة دا معناه ان نهايتهم خلاص خلال ثواني معدودة واخيرا قدرت احقق انتقامي منكم يا احفاد المنياوي يا خسارة رمضان هيبقى وحش من غيركم هتوحشونا اوي تشاو

الشباب بصوا لبعض بريبة
ولؤى مد ايده وشال قصاصات الورق الملون فظهر قنبلة موقوتة وخلاص بدأت في العد التناولي ١٠ ٩ ٨ ٧

كريم بزعر
_يا نهار اسوح دي قنبلة بحق وحقيقي ..اجروا بسرعة مفيش وقت مازن ولؤي
_بصدمة معقول لينا اعداء توصل بيهم الحقارة لكدا

وكلهم بالفعل نزلوا استخبوا تحت المكتب لان مفيش وقت للهروب

وكريم حط ايده ع دوانه برعب اول ما سمع الانفجار
ونط من مكانه لدرجة ان راسه اتخبطت في المكتب اللي نزل تحتيه

وفجأة كلهم برقوا لما سمعوا صوت جاي من البوكس بعد انفجاره

مازن
_شباب سامعين اللي انا_ سامعينه

لؤى قام وقف وكذلك مراد وبعديهم مازم وكريم
وبصوا للبوكس لقوا فيه صورتهم مع بعض والصندوق طالع منه اغاني _رمضان رمضان جانا هل هلاله وفرحنا به بعد غيابه اهلا رمضان

عيون مراد اتحولت للون احمر قاتم
وكذلك كل الشباب كانوا هينفجروا من الغيظ من المقلب السخيف دا

كريم
_اكيد شلة المصايب المتنقلة ورا المقلب دا
مازن
_بقا دا اسمه كلام اللي عملوه دا ... دا انا شعر راسي شاب البعدا

لؤي
_لا بجد بيستهبلوا والمقلب المرة دي اوفر اوي

مراد قفل ايده بانزعاج
_وربنا لمربيهم الثلاثة ع الزعر اللي سببوه لينا دا ... انا صدقت انه حقيقي وقلت اللي بيعمل كدا واحد من الشركات المنافسة علشان كدا انطلت الحيلة

لؤي _فعلا معاك حق انا قلت خلاص انتهينا... والتصرف دا مش مقبول منهم

كريم
_ايوة يا مراد انت ولؤي متسكتوش عل اللي عملوه دا

مازن_ فعلا المرة دي مش لازم نسكت

اما بالليل ف البيت
مراد والشباب علقوا البنات مع الزينة
والبنات بتصرخ
_نزلونا نزلونا عاااا

مراد بمكر
_ايه مش كنتم عايزين مننا نعلق الزينة زي كل سنة ادينا علقناها وبنعلقكم معاها

جودي بخوف
_لا علشان خاطري يا ابيه نزلني انا خايفة اقع بخاف من المرتفاعات

مراد
_لا هتفضلوا كدا ومش هتنزلوا

دانا
_خلاص والله اخر مرة اخر مرة

مازن
_انتي تنكتمي خالص بقا دا مقلب تعملوه يا معاتيه

نور
_ايه بوكس رمضان وكل سنة وانتوا طيبين ورمضان كريم عليكم

لؤى
_اشش انتي بالذات يا اس المصائب متفتحيش بوءك انا متأكد انك صاحبة الفكرة دي وانتي اللي منفذاها ما هو مفيش واحدة من البنات تجرؤ ع انها تعمل كدا غيرك
نور
_ايه رأيك يا ليلو مش فكرة حلوة وديفرانت عن كل سنة... مم بحاول اخطط وامخخ علشان ادخل عليكم بكل ما هو جديد

كريم
_ياريتك ما شغلتي مخك المصدي دا يا شيخة
نور
_ايه بس يا كيمو الحق علينا اننا افتكرناكم بحاجة بدل ما انتم معبرتوناش بفانوس بيقول حالوا يا حالوا حتى

كريم
_ااكتمي مش عايز اسمع صوتك خالص ها انا عندي مرارة واحدة مش ناقصة فاقعة

نور
_طب فكني علشان خاطري منظرنا مش لطيف خالص ع فكرة
مراد_ دا جزاتكم ع المقلب البايخ اللي عملتوه دا

نور_ بصوا للجانب الايجابي يا شباب البنات
صارفين ومكلفين والبوكس بشىء وشوياات وحاجة كدا فاخر من الاخر

كريم_ اه ياختي ماهو كله من جيبنا وبفلوسنا

نور _وان يكن المهم اننا جبنالهم هدية دا ف حد ذاته انجاز

لؤي
_ها يا شباب تقريبا كدا كل الزينة ركبت ولا لسه

مازن
_لسه الستارة دي يا لؤي

لؤي
_يخربيت كدا انتوا جابين المحلات كلها.. دي عاشر ستارة نور نعلقها.. هو حد قالكم الكهربا ببلاش؟؟

كريم
_اخ يانا يا كتافي من كتر المناديل اللي علقتها

مراد
_انا تقريبا كدا خلصت كل التابلوهات

مازن
_اه كدا تمام كدا نطلع نغير هدومنا ونرتاح شوية

نور
_ااا احم يا شباب انتوا نسيتوا حاجة مهمة

لؤي
_ايه عايزة ايه

نور _اا احم يعنى انتوا نسيتوا تفكونا

مراد
_لا انتوا هتفضلوا كدا كمان شوية

دانا
_لاااا حرام عليكم انا تعبت نزلوني

جودي
_علشان خاطري يا مراد دا انا اختك حبيبتك

مراد بص لنور
_وانتي مش عايزة تتمسكني انتي كمان يا سوسة انتي

نور
_انا سوسة يخص عليك يا مراد .. عامة مقبولة منك وعارفة انك كلك شهامة وجدعنة وهتسامحنا وهتفكنا

هنا جه والد مراد
_في ايه يا شباب البنات متعلقة ليه كدا

نور
_عمو عمو حبيبي يرضيك الشباب يستقووا علينا ويعلقوناا كدا بالمنظر دا يرضيك يرضيك

والد مراد
_طالما عملوا فيكم كدا يبقا عملتم فيها حاجة مش هينة

كريم
_تصور يا عمي المصايب دول يبعتوا لينا ع الشركة قنبلة موقوتة برسالة تهديد وخلاص كانت على وشك الانفجار

نور
_بس منفجرتش انت هتمثل ابقا ازعل لو كانت قنبلة حقيقية
كريم
_شايف يا عمي البجاحة

والد مراد
_ههه ربنا يعينكم يا ولاد يالا انا طالع فوق اشوفكم غ خير

نور
_عمو انت رايح فين وسايبنا كدا

والد مراد
_لا اتصرفوا مع بعضيكم والشباب مش غلطانين ف اللي عملوه يا نور

جودي
_بابا بليز

والد مراد
_انتوا المرة دي لعبتم مع الوحش فاتحملوا بقا غضبه
نور_ بقى كده يا عمو تتخلى عنه

_معلش بقا يا نور حظكم كدا
نور _عااا لا عمو متسبناش مع الوحوش دول

مراد بنعاس _طب يا شباب انا خلاص فصلت وطالع اوضتي انام حد محتاج مني حاجه

لؤي سند عليه _خدني معاك يا زميلي انا كمان فصلت

مازن وكريم بصوا للبنات بشماته وقالوا _خذونا معاكوا يا شباب

دانا_لا انتم بتهزروا انتم هتمشوا وتسبينوا كدا
مازن
_ابقى خلي خطط نور تنفعك يا دانا
البنات برجاء
_لا يا ميزو خلاص والله اخر مرة اخر مرة
نور _بعد كدا مش هعمل مقلب كبير كدا هخليه مقلب نونو خالص والله

ضحك مازن
_مفيش فايدة... خلاص ماشي يا مراد ننزلهم واخر مرة يعملوها

مراد
_ياسيدي سيبهم للصبح
مازن
_لا خلاص صعبوا عليا
نور
_اه والله احنا غلبانات خالص نزلنا بقا
كريم
_غلبانات واضح واضح
نور_ اسكت انت يا كيمو

مراد_ ايه رايك يا لؤي
نور_ ليلو حبيبي قلبه طيب ومش هيخلصه اللي حصل في اخته
لؤي
_ماشي خلاص نزلهم يا مازن انت وكريم

ولما نزلوا البنات
نور بفرحة
_يحيا العدل يحيا العدل
جودى بانزعاج
_اول واخر مرة اسمع كلامك يا زفتة
نور_ ايه عملت ايه
دانا وجودى وهما ف وضع الهجوم
_احنا هنوريكي عملتي ايه
جريت نور
_يا مااااامااا الحقيني هجوم التتار والبيت كله عليا وانا غلبانة اوي ومش بعمل حاجة خالص

__
وبعد كم يوم الكل كان متجمع قدامي شاشه علشان يسمعوا دار الافتاء المصريه ويعرفوا رمضان امتى بالظبط نور قاعده وزهق
_ يا بابا هو احنا مستنيين ايه بالظبط واحنا خلاص عرفنا من على النت رمضان بكره ان شاء الله وكل سنه وانتم طيبين ليه لازمته القعده والعطله دي

باباها بص لها بحدة
نور بتراجع _لا خلاص يا حج اللي تشوفه وادي قاعدة
فأمها قالت
_يا بنتي باباكي وأعمامك متعودين كل سنة لازم يسمعوا المفتى بنفسهم والعيلة كلها كدا تكون متجمعة

جت ام مازن وشايلة صينية الشاي وابتسمت
_وكمان لازم كوباية الشاي المعتبرة دي لزوم القعدة
نور
_ يا حلاوتك يا طنط هو دا الكلام وياريت لو كان معاها بقا قطعة كيك برتقال يا سلام حبيت

ضحكت ام مراد
_كنت عارفة انك مش بتشربي الشاي الا بالكيك علشان كدا عملتلك

نور_ الله تسلميلي يا طنط بحبك اوي

لؤي ضربها ع دماغها
_انتي يا بت رمضان جه اهو نخف شوية من جنانك دا ها

الكل ضحك
وبعد ما المفتى خلاص اعلن عن ان غدا غرة شهر رمضان
والد نور قال كلامه اللي بيحب يقوله كل سنة
_كل سنة وانتم طيبين يا ولاد وبصحة وسعادة وهنا يارب ودايما متجمعين ومترابطين

الكل أمن على دعائه
_اللهم آمين يارب

كمل والد نور كلامه
_اللهم بلغنا رمضان واجعل لنا نصيبًا من كل خير ينزل فيه، بجودك وأذقنا فيه حلاوة ذكرك، وأداء شكرك واحفظنا فيه بحفظك يا أرحم الراحمين.

الكل_ اللهم آمين يارب

والد مازن
_يلا يا شباب الكل يستعد علشان ننزل نصلي اول صلاة تراويح في المسجد

الشباب
_ مستعدين يا عمو هنطلع بس نلبس جلباب الصلاة

والد مراد
_ايوة يا حبيايبي قدامكم عشر دقايق قبل اذان العشاء توكلنا على الله

نور
_بابا عمو ممكن اطلب طلب صغنون
والد نور
_خير يا بنتي
نور
_انا كنت عايزة انا والبنات نيجي معاكم نصلي في الجامع في مصلي النساء يعني

مراد
_ليه يعني ما تصلوا في البيت هنا سوا ليه تخرجوا

دانا
_الرسول قال لا تمنوا إماء الله مساجد الله

والد مراد
_خلاص يا مراد مفيش مشكلة سيبهم يجيوا يصلوا واهم هيكونوا معاكم توصلوهم في طريقكم

كريم
_ماهو دا سبب اعتراض مراد يا عمي .. البنات دي مصايب متنقلة يعني اينما حلو تحل المشاكل

الكل ضحك
نور
_لا على فكرة انا ببطل الصنف ف رمضان

لؤى
_ايه دا بجد لا دا احنا نعمل حفلة بقا
الكل ضحك تاني
وطلعوا يستعدوا علشان صلاة اول يوم تراويح

وكان شكلهم حلو اوي الشباب في جلباب الصلاة والبنات في الاسدالات

وبعد الصلاة وفي طريق العودة للفيلا
نور شافت اطفال بتلعب بالبومب والصواريخ
نور
_الله انا عايزة العب معاهم من زمان اوي ملعبتش بالصواريخ دي
جودي
_ششش وطي صوتك الشباب ورانا بومب ايه وصواريخ ايه احنا هنعيل

نور_ مليش دعوة انا عيلة وعايزة العب
بسبس.. انت يا شاطر

الولد
_نعم يا أبلة

نور _ممم ابلة ماشي ميضرش ممكن العب بواحدة من اللي معاك دي

الولد فرح وقال
_ماشي تعالي هعلمك

دانا بصت يمين وشمال _يخربيتك هتودينا ف داهية
نور_ ششش محدش اخد باله هي واحدة بس وخلاص

جودي _وربنا انتي مش ناوية تجبيها لبر
وبالفعل نور ولعت الصاروخ وكانت فرحانة بيه_ هاااي حلو اوي
حطت دانا ايدها ع بوء نور
_ششش اسكتي بقا الحمد لله ان الشباب مش منتبهه ووقفوا يسلموا ع اصحابهم ويهنوهم برمضان

نور_ الحمد لله علشان تعرفي ان ربنا بيحبني

جودي
_بنات انا عايزة اتسحر اول يوم شوكو دودو

_نور نعم ياختي شوكو ايه
ضحكت جودي
_بهزر زبادي يا نور زبادي

دانا
_اكيد الشباب قاموا بالمهمة

نو_ر لا انا عايزة اجيب شوكولا

دانا _بس بقا يا طفلة وربنا طفلة

نور _مليش فيه
تعالوا يلا

لؤى جه
_رايحين فين
نور _عايزة شوكولا
لؤي_ ليه خلصتي اللي عندك
نور_ احم ااا ما هو يعني
لؤي_ متكمليش صبرني يارب.. ماشي ارجعوا واحنا هنجيب السحور ونحصلكم
نور _لؤي والشوكولا ها
لؤي بضيق
_ماشي فاكر خلاص

رجعت البنات البيت وبدأت تحط الفينش الأخير للديكور.. حطوا الفارش وستاير الشباك والبلكونات ووحطوا الفوانيس في الكورنر
فجت ام دانا وقالت
_كل سنة وانتوا طيبين يا بنات
جميل اوي المجهود اللي عملتوه في البيت دا .. ودا من عاداتنا ف التعبير عن فرحة رمضان ودخوله... لكن الأهم هو استقبال رمضان بقلوبنا مش بالزينة والأنوار... المهم اننا نعاهد ربنا اننا هنتغير للأحسن ونسيب كل حاجة ممكن تغضبه ... اننا نصفي قلوبنا ونطهرها من اي شوائب علشان ندخل الشهر بقلب ابيض سليم ... وكمان الأهم اننا نحط لنفسنا خطة زمينة نمشي عليها في رمضان

هنا جت ام نور
_علشان كدا انا عملت جدول رمضان دا علشان نمشي عليه كلنا ونتسابق ع فعل الخير ...من قراءة القرآن والاذكار والاعمال الصالحة زي الصدقة وزيارة المريض وغيره

وانضمت ليهم ام جودي
_ وكل يوم هنعمل مسابقة والفايز هيكون ليه جايزة هيحددها هو بنفسه وكل دا كتشجيع لينا كلنا اننا نتسابق على الخير في رمضان ودا الهدف والغاية الاسمى من الشهر
ام نور
_ها ايه رايكم

البنات بفرحة
_الله فكرة حلوة اوي موافقين طبعا وان شاء الله كلنا هنكون حريصين على السبق بإذن الله

ام نور
_ربنا يبارك فيكم يا بنات وبتقبل منا طاعاتنا يارب

__
بعد شوية رجع الشباب
فقال كريم
_انا طالع انام شوية قبل السحور
نور مش هوصيكي تصحيني اتسحر ماشي

نور _تمام يا باشا اعتمد عليا

وفي وقت السحور الكل اتجمع علشان يتسحروا مع بعض
لؤي قال
_فين كريم
نور ضربت ع راسها
_اوبااا انا نسيته خالص يالهوي دا هينفخني
وجريت بسرعة على فوق علشان تصحيه
_كريم كيمو كرملة اصحى بقا فوق الفجر هيأذن يا كريم كريم
ياربي ودا اصحيه ازاي دا
اه لقيتها
كريم كريم الحق يا نهار ابيض فاضل دقيقة واحدة بس على اذان الفجر
قام كريم نط من ع السرير
_ايه نعم فاضل كام ياختاااي وانا اللي كنت جعان وقلت استنى السحور لا وبعتمد عليكي يا نور منك لله يا بعيدة منك لله
ضحكت نور
_يخص عليك يا كيمو بتدعي عليا في فجر رمضان

كريم بضيق
_طب الحقيني ببوء ماية هيبقى لا سحور ولا شربت كمان اه يانا يا غلبي ياني

ضحكت نور
_لا خلاص صعبت عليا قوم يا كيمو بلاش تندب كدا الفجر يا سيدي لسه فاضل عليه ساعة كاملة تقدر تأكل وتشرب براحتك

_يعني انتي كنتي بتشتغليني يا زفتة طب وربنا ما سايبك النهاردة

على السفرة
لؤى
_اول مرة نور تصحي كريم بهدوء وملهمش اي حد صوت ولما سمع صوت نور بتصرخ
_يا ماما الحقيني
ضحك لؤي _لا انا كدا اطمنت ع اختي هي دي نور اللي نعرفها
الكل انفجر في الضحك
وبعد السحور اتوجه الشباب لصلاة الفجر للجامع مراد بفرحة
_اللهم بارك من زمان اوي مشفناش المسجد مليان بالمصلين كدا وكمان الأطفال الصغيرة فرحانة انها خارجة تصلي الفجر في المسجد ...ياااه رمضان دا ربنا بعته لينا رحمه علشان يغسل قلوبنا ويحيها من تاني يارب تقبله منا واجعلنا فيه من الفائزين

اما البنات فصلت جماعة مع بعض في البيت وبعد كدا كل واحدة قعدت في ركن تقرأ الورد بتاعها لحد الشروق وبعد كل كل واحدة اتوجهت لاوضتها علشان تستعد لجامعتها
وع العصر
الكل كان متجمع في البيت
البنات بتساعد في المطبخ والشباب متجمعين مع بعض وابهاتهم بيتناقشوا

والد مراد
_ها يا شباب شنط رمضان جاهزة
مراد_ اه يا بابا جاهزة والعربية برا منتظرين السواق بس وهننطلق نوزعهم علطول

والد لؤي
_ربنا يبارك فيكم يا ولاد ويتقبل منكم، ويجعلكم سبب في دخول الفرحة على قلوب الناس
والد مازن
_الحمد لله رب العالمين ربنا يديم العادة دي دايما يارب ويعينا على اننا نكون عون لاخوتنا المسلمين

الشباب _اللهم آمين
ولما سمعوا بوق العربية
قاموا الشباب
_طب عن اذنكم هننطلق احنا

والد مراد
_ربنا يعينكم يا شباب

اما ف المطبخ وقبل المغرب بخمس دقايق
نور
م_اما انا خلصت السلطة امشي بقا

امها
_عملتي العصبر

_دانا بتعمله يا ماما امشي بقا متبقاش الا كم دقيقة
_مش فاهمة انتي متسربعة ع ايه هتأكلي قبل الكل يعني ولا ايه
ضحكت جودي
_لا يا طنط دي الطفلة عايزة تشوف مدفع رمضان ع الشاشة

الام
_وربنا فعلا طفلة مخلفة طفلة يا ناس

نور _على فكرة بقا ان من ضمن خططي السنة دي اني اروح اشوف المدفع حقيقي لا واطلب من عمو العكسري اني اللي اضربه بنفسي

الام
_عوض عليا عوض الصابرين يارب
باستها نور
_سلام يا ست الكل الحق المدفع

وع السفرة ومتبقاش غير دقيقة واحدة بس
الكل اتجمع حواليها وبدؤا يدعوا في اللحظات الاخيرة المباركة دي
وما هي الا لحظات وضرب مدفع رمضان وصدحت اصوات الاذان في كل مكان بالتكبيرات وبالفرحة مليانة القلوب
لؤي
_كريم ناولني يا ابني التمر دا افطر بيه قبل ما نروح المسجد
والكل فطر ع التمر والمية وبعد كدا راحوا المسجد يصلوا وبعدين رجعوا يفطروا مع بعض في جو مليان بالبهجة والحب والأنس فأيام رمضان ولياليه
رمضان فرصة للتغيير، رمضان راحة للنفوس، رمضان صحة ونشاط.

و اعلم أنّ الشهر المبارك ضيف راحل فأحسن ضيافته فما أسرع ما تذكّره إذا ولى

عن الكاتب

Mona wagih

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

المتابعون

جميع الحقوق محفوظة

اللارواية للنشر الإلكتروني